Brug medicin til at bekæmpe angst

At bekæmpe angst er ikke noget man nødvendigvis gør fra den ene dag til den anden. Der kan være mange forskellige grunde til angst, mange måder, hvorpå angst kommer til udtryk og derfor kan der også være mange behandlinger. Det vil sige, at det til at starte med kan tage lang tid at finde ud af hvilken form for angst der er tale om. Det første skridt man kan tage er at tage til sin læge. Han eller hun vil ofte have forskellige spørgsmål til dig og efterfølgende vil du få en henvisning. Det kan både være en henvisning til en psykolog eller en psykiater. Her vil man så blive spurgt om yderligere ting således, at behandleren kan finde ud af hvilken form for angst man har. Meget ofte vil behandleren beslutte sig for, at man skal have en form for medicin. Der findes forskellige præparater, og hvilket et der er bedst er op til behandleren.

Tag et skridt ad gangen i behandlingen af angst

Noget, der er vigtigt, er konstant at mærke efter når man er i en proces, hvor man forsøger at behandle noget angst. Man skal hele tiden mærke efter i kroppen hvordan man har det. For det kan gøre, at man finder ud af hvad der fungerer bedst for en. Får man ordineret en form for angstdæmpende medicin kan man prøve at tage dette. Efterfølgende kan man så afprøve, hvorvidt det er noget, som gør, at man får det bedre. Her kan det være, at man skal gå ind i en form for meditativ tilstand, hvor man mærker rigtig godt efter i kroppen. For kun på den måde kan man vide om man har fået et godt præparat. Hvis man meget hurtigt mærker, at den angstdæmpende medicin virker kan man kontakte sin psykiater.

Af og til skal medicin have en chance før man ved om det virker. For nogle kan det virke skuffende, at de ikke lige med det samme føler, at de får en effekt. Man er nødt til at vente i hvert fald en måned før man kan forsøge sig med en anden form for medicin. Kroppen er nemlig nødt til at vænne sig til den angstdæmpende medicin før man kan sige om den virker eller ej.

Læs også her, hvis du vil se flere metoder.

Terapi kan virke angstdæmpende

En anden meget udbredt måde at dæmpe angst på er vej hjælp af terapi. Her er det især den kognitive terapi, som er udbredt. Med den taler man for eksempel med en psykolog. Man finder frem til hvor angsten kommer fra, hvorfor den er opstået og i hvilke situationer den giver sig til kende. Ved at finde frem til disse ting er det nemmere at finde på en strategi, som kan kan følge når man står i en situation og kan mærke, at angsten er på vej.

Meget ofte er det adfærden man går ind og forsøger at ændre når man udfører kognitiv terapi. Det er nemlig ofte adfærden, som er grunden til, at man får angst. Hvis man gradvist kan ændre en adfærd kan man også i mange situationer dæmpe angsten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *